Tehmina Fazil
University of Education Lahore
Keywords:
معاشرہ, حکومت, انتظامیہ, اسلامی تعلیمات
Abstract
Man is a collectivist and social creature for whom it is impossible to live without society. But the survival
of a society initself depends on social discipline and arrengments. The modern concept of social order is the concept of statehood and government. And the government is incomplete in itself without the modern concept of administration. The Lack of good governance and administration, brings a society to the brink of destruction. In such a case , human life cannot be easy, nor can the collective balance of the society be maintained. The solution to this problem is the establishment of such social arrangements and institutions that do not determine and protect the individual and collective rights of the people, but only encourage people to social struggle.
On the other hand, Islam is the religion of humanity. And this is the complete rule of individual and collective life of man. Therefore, the existence of administration is inevitable in the concept of collectivity of Islam. Islam has determined the duties of both the ruler and the public and has provided an excellent state administration. Therefore, where intellectual foundations can be found for the contemporary concept of administration in the light of Islamic teachings, Islamic teachings can also be used for its sustainability.
While highlighting the modern concept of administration, this article has attempted to explore its Islamic foundations, showing how the modern concept of administration can be stabilized and developed in the light of Islamic teachings. The article is divided into four sections:
The first section describes the importance of administration. In the second section, a brief introduction of the modern concept of administration and especially the administrative structure of Islamic Republic of Pakistan has been given. In the third section, the basic characteristics of an ideal administration are described.
Finally, in the fourth section, while highlighting the Islamic foundations of
the modern concept of administration, the ways and methodology of further development in the modern concept of administration on the basis of Islamic teachings is explored.
References
Ibna Khaldoon, Tareekh Ibna Khadoon,Vol.1 (Bairut, Dar-al-fikr, 1408 AH), 176.
ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج1(بیروت، دارالفکر، 1408ھ)، 176۔
Ali bin Muhammad, Al-Basri, Al-Mawardi, Al ahkamul Sultania, Trans by: Syed M. Ibrahim (Lahore, Qanooni Kutab Khana, 1990), 42.
علی بن محمد، البصری، الماوردی، الاحکام السلطانیہ، مترجم،سید محمد ابراہیم (لاہور،قانونی کتب خانہ، 1990) ، 42۔
Zia ul Haq Muhammad, Civil Intazamia ki Safaat aur tayen ka Islami Tareeqakar (Lahore, Al-Adhwa, 2000), 149.
ضیاء الحق محمد، سول انتظامیہ کی صفات اور تعین کا اسلامی طریقہ کار)لاہور، الاضواء، 2000ء(، 149۔
Anayat Elahi, Pakistan mein Intazamia ka Zawal (Karachi, Mashal, 2000), 34-35.
عنائیت الٰہی، پاکستان میں انتظامیہ کا زوال (کراچی، مشعل،2000ء)، 34-35۔
Hafiz Fayaz Farooq, Pakistan mein Intazamia k Qawaneen Istehqaq, Maqala Ph.D, BZU, Session.2009, 12.
حافظ فیاض فاروق، پاکستان میں انتظامیہ کے قوانین استحقاق،مقالہ پی ایچ ڈی ،بہاؤالدین زکریا یونیورسٹی، سیشن2009،ص:12۔
Zahid Hussain Anjum, Pakistan k Syasi aray (Lahore, New book Palace, 1990), 319.
زاہد حسین انجم، پاکستان میں سیاسی ادارے (لاہور، نیوبک پیلس، 1990)،319۔
Taqi Usmani, Islam aur Siyasai Nazaryat (Karachi, Maktaba Maraf ul Quran, 2010), 120.
تقی عثمانی، اسلام اور سیاسی نظریات (کراچی، مکتبہ معارف القرآن، 2010)، 120۔
Aain-e-Pakistan, 1973, Article 47.
آئین ِ پاکستان، 1973ء، آرٹیکل47۔
Ghazi Hamid Ansari, Islam ka Nazam-e-Hakoomat (Lahore, Maktaba Alhasan, nd.), 56.
غازی حامد انصاری، اسلام کا نظامِ حکومت (لاہور، مکتبہ الحسن، سن ندارد)،56۔
Afzal-ur-Rehman, Muhammad, Encyclopedia of Seerah, Vol.1 (UK, Seerah Foundation, 1985), 775.
Endah Setyowati, Merit System in Recruitment and selection processof civil servant candidate in Malang Indonesia,Journal of administrative Science and Policy Studies,doi.10.15640/jasps.v4n1a5.
Castilin P. Stein, Accountability and transparency in Public Administration,https//pastimes.org/accountability-and-transparency-in-public-dministration. 5-6-2020,7:45
Muhammad Abu Hamid, Al-Ghazali, Ahya-ul-Uloom, Translater, Nadeem Wajdi, Vol.4 (Karachi, Dar-ul-Ashat, 1993), 606.
محمد ابوحامد، الغزالی، احیاء علوم الدین،مترجم،ندیم واجدی،ج4)کراچی، دارالاشاعت، 1993)، 606۔
Mutaqi Al-Hindi, Kanz-al-Ummal, Vol. 5 (Bairut, Darul Rasalat, 1979), 436.
متقی الہندی، کنز العمال،ج5 (بیروت، دارالرسالۃ، 1979 )، 436۔
Abu Dauod, Sunan Abi Dauod (Bairut, Darul Rasalat Al Alamiya, 2009)kitab al Khairaj, Hadith #:2932.
ابوداؤد،سنن ابی داؤد (بیروت، دارالرسالۃ العالمیہ، 2009ء)، کتاب الخراج ،حدیث2932۔
Abu-al-A’ala Mawdudi, The Islamic Law and Constitution (Lahore, Islamic Publications ,1960), 58.59.
Asad, Principles of State and Governance in Islam (Cambridge, Cambridge University Press, 1961), 57.
Ghazi Mehmood Ahmed, Muhazrat-e-Seerat (Lahore, Al-Faisal, 2009), 322.
غازی محمود احمد، محاضراتِ سیرت (لاہور، الفیصل ، 2009ء)، 322۔
Muhammad b. Jorair, Tabari, Tarikh-al-Umam wa al Maluk (Bairut, Dar-ul-torath Alarabi, 1967), 121.
محمد بن جریر،طبری، تاریخ الامم والملوک (بیروت، دارالتراث العربی، 1967)، 121۔
Yasin Mazhar Saddique, Naqoosh, Rasool Number, Vol. 5 (Lahore, Idara Farogh-e-Urdu, 1983), 624.
یٰسین مظہرصدیقی،نقوش، رسول نمبر،ج5 (لاہور، ادارہ فروغ اردو، 1983)، 624۔
Ibn-e-Hasham, Al-Seerat al-Nabvia, Vol. 2 (Bairut, Dar-ul-Marfa liltabah, 1410 AH), 491.
ابن ہشام، السیرۃ النبویہ، ج2 (بیروت، دارالمعرفۃ للطباعۃ،1410ھ)، 491۔
Ibne Sa’d, Tabqat ul Qubra, Vol. 3 (Qahra, Maktaba al Kanchi, 2001), 602.
ابنِ سعد، طبقات الکبرٰی، ج3 (قاہرہ، مکتبہ الخانجی، 2001ء) ، 602۔
Abdul Hayee Alkatani, Al-Taratib ul Idaria, Translated by: Hafiz M. Ibrahim (Lahore, Romi Publications, 2005), 337.
عبدایحیی الکتانی، التراتیب الاداریہ، مترجم:حافظ محمد ابراہیم فیضی (لاہور، رومی پبلیکیشرز، 2005)، 337۔
Naizi, Islam Ka Intazami Qanoon (Lahore, Dayal Singh Library, 2001), 180.
نیازی، اسلام کا انتظامی قانون (لاہور، دیال سنگھ لائبریری، 2001)، 180۔
Al Jasas, Abu Bakar Al Razi, Ahkam ul Quran, Vol.2 (Bairut, Dar- ul- Ahya, 1999), 257.
الجصاص ابوبکراحمد،الرازی، احکام القرآن، ج2 (بیروت، دار الاحیاء،1999)، 257۔
Muslin bin Hajaj, Nishapuri, Sahi Muslim (Qahira, Dar ul_hadees, 1412 AH), Hadith #: 1825.
مسلم بن حجاج، نیشاپوری،صحیح مسلم (قاہرہ، دارالحدیث، 1412ھ) ،حدیث1825۔
Muhammad bin Ismail, Al-Bukhari, Sahih Al Bukhari (Bairut, Dar tooq al Najat, 1422 AH), Hadith#:59.
محمد بن اسماعیل، البخاری،صحیح البخاری، (بیروت، دار طوق النجاۃ، 1422ھ)، حدیث59۔
Al-Halbi, Seerat Halbia, Vol. 2 (Bairut, Dar-ul-torath Alaraby, 2012), 365.
الحلبی، سیرت حلبیہ، ج2 (بیروت، دارالاحیاء التراث العربی،2012)، 365۔
Shibli Naumani, Alfarooq (Karachi, Dar ul Ashat, 1991), 186.
شبلی نعمانی،الفاروق،(کراچی،دارالاشاعت،1991)186
Moeen ud Din, Nadvi, khulf-e-Rashdeen (Lahore, Nashran e Quran, 2013), 118.
معین الدین،ندوی،خلفائے راشدین (کراچی، دارالاشاعت، 2013)،186۔
Ibne Hajur Asqali, Alasaba fi Tameez ul Sahaba (Bairut, Dar al kutbul ilmia, 1995), 56.
ابن حجر عسقلانی، الاسبہ فی تمیز الصحابہ (بیروت، دار الکتب العلمیہ، 1995)، 56۔
Al Sharif ul Razzi, Nahjul Balagha, Translater: Allama Mufti Jafar Hussain (Lahore, Al-Mairaj Company, 2003), 519.
سید الشریف الرضی، نہج البلاغہ،مترجم:علامہ مفتی جعفر حسین (لاہور، المعراج کمپنی،2003)، 519۔
Abu Yousuf, Kitab ui Kharaj (Lahore, Maktaba Rehmania, nd.), 57.
ابویوسف، کتاب الخراج، مترجم ،نیاز احمد اوکاڑی (لاہور، مکتبہ رحمانیہ، سن ندارد)، 57۔
Khatib Baghdadi, Tarikh Baghdad Vol. 4 (Qahra, Dar Al-Gharub al Islami, 1422 AH), 103.
خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج4 (قاہرہ، دارالغرب الاسلامی،1422ھ)، 103۔
Ameer ral Mehmineen, Ali bin Abi Talib, Kamyab Hakomat k Rehnuma Usool, Translate: Allama Mufti Jafer Hussain (Lahore, Wafaq al Madaras al Shia, 2020), 18.
امیرالمومنین، علی ابن ابی طالب، کامیاب حکومت کے راہنما اصول ،مترجم:علامہ مفتی جعفر حسین (لاہور، وفاق المدارس الشیعہ، 2020)، 18۔